Ο παππούς μου έχει φίλο έναν γίγαντα – προτάσεις φιλαναγνωσίας

Spread-4

Το βιβλίο «Ο παππούς μου έχει φίλο έναν γίγαντα» είναι το δεύτερο βιβλίο του εικονογράφου/συγγραφέα David Litchfield που κυκλοφόρησε πριν μερικούς μήνες στην Βρετανία και τώρα και στην Ελλάδα. Είναι μια τρυφερή ιστορία που μιλά για την διαφορετικότητα, την αποδοχή, τη φιλιά και την εμπιστοσύνη μέσα από την ιστορία ενός δύσπιστου μικρού παιδιού, του παππού του και ενός ντροπαλού και ευγενικού γίγαντα.

Το βιβλίο απευθύνεται σε παιδιά 5-10 ετών και είναι ιδανικό για να χρησιμοποιηθεί δημιουργικά ακόμα και στα πλαίσια του μαθήματος στο σχολείο. Παρακάτω θα βρείτε μερικές ιδέες για να χρησιμοποιήσετε τα κείμενα και τις εικονογραφήσεις με κάπως ¨διαφορετικό¨ τρόπο από την απλή ανάγνωση.

Ιδέες για εξάσκηση στο πεδίο της γλώσσας:

  • Γράψτε μια ιστορία που να ξεκινά ως εξής: «Ο παππούς μου (ή γιαγιά μου) έχει έναν μυστικό φίλο (ή φίλη) …».
  • Ξαναπέστε την ιστορία ή μέρος αυτής με αφηγητή τον Νικόλα ή τον παππού ή τον γίγαντα.
  • Γράψτε μια υποθετική σελίδα από το ημερολόγιο του Νικόλα για τη μέρα που συνάντησε τον γίγαντα.
  • Φανταστείτε την ιστορία της ζωής του γίγαντα και γράψτε τη.
  • Γράψτε τη συνέχεια της ιστορία όπου ο Νικόλας, ο παππούς και ο γίγαντας μοιράζονται μια κοινή περιπέτεια.
  • Ξαναγράψτε κομμάτια της ιστορίας χρησιμοποιώντας ενεργητική και παθητική φωνή.
  • Διαβάστε τις παρομοιώσεις που κάνει ο παππούς για τον γίγαντα. Μπορείτε να σκεφτείτε εσείς άλλες που να ταιριάζουν στην ιστορία;
  • Γράψτε ένα άρθρο εφημερίδας που να καταγράφει το γεγονός της ανακάλυψης του γίγαντα που κάνει κρυφά αγαθοεργίες για την πόλη.
  • Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί πολλές εναλλακτικές λέξεις για να μην επαναλαμβάνει τη λέξει «είπε» μετά από κάθε διάλογο. Μπορείς να τις βρεις; Μπορείς να αλλάξεις κάποιες από αυτές και να παρατηρήσεις αν και πώς αλλάζει το νόημα (για παράδειγμα: «ναι, παππού» είπε/ φώναξε/ ούρλιαξε/ μουρμούρισε/ αναστέναξε κ.ο.κ ο Νικόλας);
  • Σκεφτείτε ερωτήσεις που θα θέλατε να κάνετε στον γίγαντα. Ποιες λέτε να είναι οι πιθανές απαντήσεις;
  • Σκεφτείτε λέξεις συνώνυμες του «γίγαντα». Μπορείτε να βρείτε κάποια από αυτές μέσα στην ιστορία;
  • Έχετε διαβάσει άλλα βιβλία που να έχουν ήρωες γίγαντες; Σε τι μοιάζουν και σε τι διαφέρουν με αυτή την ιστορία. Μπορείτε να γράψετε εσείς μια ιστορία με γίγαντες;

Ιδέες για εξάσκηση στο πεδίο των μαθηματικών

  • Μετρήστε το ύψος των παιδιών της τάξης. Κάντε μια εκτίμηση για το ύψος του γίγαντα.
  • Ο Νικόλας λέει ότι είναι αδύνατον ο γίγαντας να τους έσωσε τότε που ήταν στη βάρκα. Σκεφτείτε από άλλα πράγματα που μπορεί να είναι πιθανά, όχι και τόσο πιθανά ή απίθανα και θα έχετε ξεκινήσει τα πρώτα μαθήματα πάνω στη θεωρία των πιθανοτήτων.

Ιδέες για εξάσκηση στο πεδίο των φυσικών επιστήμων

  • Στην εικονογράφηση του βιβλίου ο γίγαντας εμφανίζεται σχεδόν καμουφλαρισμένος μέσα στο γύρω περιβάλλον. Μάθετε ποια ζώα χρησιμοποιούν την τεχνική του καμουφλάζ στην καθημερινή τους ζωής, πώς το κάνουν και γιατί.

Ιδέες για εξάσκηση στο πεδίο των καλλιτεχνικών

  • Παρατηρείστε τις εικονογραφήσεις στις εσωτερικές σελίδες του εξώφυλλου και του οπισθόφυλλο. Σε τι μοιάζουν/ διαφέρουν; Μπορείτε να ζωγραφίσετε δύο διαφορετικές εκδοχές του ίδιου μέρους ανάλογα με την ώρα της ημέρας; Πώς αυτό επηρεάζει τα χρώματα που θα επιλέξετε;
  • Οι κάτοικοι της πόλης δεν μπορούσαν να ολοκληρώσουν την τοιχογραφία κι έτσι ο γίγαντας φρόντισε να τους βοηθήσει. Μπορείτε να ξεκινήσετε εσείς μια ζωγραφιά και να ζητήσετε από έναν φίλο σας να την ολοκληρώσει;
  • Παρατηρήστε τις εικονογραφήσεις στις σελίδες που δείχνουν το γίγαντα να κρύβεται. Μπορείτε να φτιάξετε τις δικές σας ζωγραφιές από κρυμμένα αντικείμενα (ή ανθρώπους) που θα πρέπει οι υπόλοιποι να ανακαλύψουν;
  • Φανταστείτε ότι ο Νικόλας και ο γίγαντας κοιτάζουν το ίδιο σημείο. Μπορείτε να ζωγραφίσετε τι βλέπει ο καθένας από το ύψος του;
  • Μπορείτε να σχεδιάσετε καινούρια ρούχα για τον γίγαντα;

Ιδέες για PSHE εκπαίδευση

  • Φανταστείτε ότι κάθε ήρωας έχει από πάνω του ένα κενό συννεφάκι κειμένου σαν τα κόμικς. Τι πιστεύετε ότι σκέφτεται / αισθάνεται; Από πού το συμπεραίνετε αυτό;
  • «Οι άνθρωποι φοβούνται καθετί το διαφορετικό». Τι νομίζετε ότι σημαίνει αυτό; Μπορείτε να πείτε κάποια παραδείγματα; Είναι καλό να είσαι διαφορετικός;
  • Ο παππούς λέει «όλοι κάνουμε λάθη». Εσείς θυμάστε να έχετε κάνει λάθη; Πώς αισθανθήκατε και πώς τα αντιμετωπίσατε;
  • Ο γίγαντας χρειάζεται έναν φίλο όταν είναι στενοχωρημένος. Τι σημαίνει να είσαι καλός φίλος; Ποια τα χαρακτηριστικά του καλού φίλου;

Σχολιάστε